TRANS 24: Special issue on Music, Sound and Culture in Central America

Dear colleagues,

We are pleased to announce the publication of a new issue of TRANS-Revista Transcultural de Música, in this case volume 24, corresponding to the year 2020.  It includes a special dossier on “Music, Sound and Culture in Central America”, edited by Antonio Monte Casablanca (Free University of Berlin), Amanda Minks (University of Oklahoma) and Helga Zambrano (University of California – Los Angeles).

In the words of the editors, this volume “aims to integrate the Central American region into current academic knowledge and debates around the categories of music, sound and orality, particularly from the different points of view of the humanities and social sciences.” Beyond the intrinsic quality and interest of each of the articles, this collection, as a whole, reveals the rich (ethno)musicological thinking of a region that perhaps has not received due attention from music and sound studies. The publication of this special issue also responds to the Ibero-American vocation of TRANS-Revista Transcultural de Música, the flagship journal of SIBE, the Spanish Society for Ethnomusicology.  The issue is completed with the usual section of reviews.

TRANS 24 (2020)

Dosier especial: Música, sonido y cultura en Centroamérica 

Entre música, sonido y cultura en Centroamérica. Introducción al dossier especial Antonio Monte Casablanca (Universidad Libre de Berlín), Amanda Minks (Universidad de Oklahoma) y Helga Zambrano (University of California – Los Angeles)

Más allá del nacionalismo: Fronteras disciplinarias de los estudios musicales centroamericanos Andrés R. Amado (The University of Texas Rio Grande Valley)

Modern, Mechanical Sounds Signal Ambivalence and Alarm: A Sound Reading of Three Short Stories and an Essay by Rubén Darío Helga Zambrano (University of California – Los Angeles)

Naturaleza, tecnología y guerra: Modernidad encantada en la música sandinista  Sophie Esch (Rice University)

“Los audio-nautas de la sono-pista: Sonido e inclusión en ‘Apocalipsis de Solentiname’ de Julio Cortázar’’  Andrea Pérez Mukdsi (Georgia State University)

Auralidad e interculturalidad en la Vanguardia nicaragüense Amanda Minks (University of Oklahoma)

7 Una memoria polifónica: Música e interculturalidad en Limón Blues y Limón Reggae de Anacristina Rossi  Sophie Large (Université de Tours)

Reggae es amor: las convenciones de “amor” y “Babilonia” en la escena reggae de la translocalidad costarricense del Valle Central-Limón Sergio Hernández (Universidad de Costa Rica)

“Decolonizing Our Spirits”: Music as Resistance in the Garifuna Catholic Church Lauren Madrid Poluha (Sierra College)


Reseñas / Book Reviews

10 Deixem lo dol. Goigs i músiques de Pasqua al tercer mil·leni, de Deixem lo dol. Goigs i músiques de Pasqua al tercer mil·leni Juanma Ferrando

11 En contra de la música: herramientas para pensar, comprender y vivir las músicas, de Julio Mendívil Luciana Szeinfeld

12 Du concert à l’écran. La musique classique au cinéma, editado por Stéphan Etcharry y Jérôme Rossi Francisco Parralejo Masa (Conservatorio Profesional de Música ‘Joaquín Villatoro’)

13 La música en la pantalla, editado por Teresa Fraile y Beatriz de las Heras Diana Díaz González (Universidad de Oviedo)

14 El músico como intelectual. Adolfo Salazar y la creación del discurso de la vanguardia musical española (1914-1936), de Francisco Parralejo Masa Elena Torres Clemente (Universidad Complutense de Madrid)

15 Music Scenes and Migrations: Space and Transnationalism in Brazil, Portugal and the Atlantic, editado por David Treece Marco Roque de Freitas (INET-md, NOVA FCSH, Universidade Nova de Lisboa)

Best,

Iñigo Iñigo Sánchez-Fuarros, PhD
Ramón y Cajal  Senior Postdoctoral  Researcher